X
تبلیغات
عمران و سازه های برتر - پــلـهـای کــابـلـی کـشــور

عمران و سازه های برتر

نگاهی به دنیایی مهندسی ساختمان ها در همه ی جوانب

پــلـهـای کــابـلـی کـشــور

پل کابلی و نحوه عملکرد آن

یک پل کابلی نوعی، یک تیر حمال(عرشه پل) پیوسته با یک یا چند برج بنا شده بالای پایه های پل در وسط دهانه است. از این برج ها، کابل ها به صورت اریب به سمت پایین (معمولا هر دو طرف) کشیده شده و تیر حمال(عرشه پل) را نگه می دارد.


پل کابلی میدان امام حسین (ع) مشهد

پل کابلی میدان امام حسین (ع) مشهد

پل کابلی امام حسین با وزن عرشه فلزی ۲ هزار تن، چهارمین پل کابلی کشور به شمار می رود که در آن، ۴۸ دسته کابل ۲۵ تایی به‌ کار رفته است.




برای ساخت تقاطع غیر همسطح امام حسین، بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه شده و در اجرای این طرح، ۴۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۵ هزار تن آرماتور، ۴۰ هزار مترمکعب بتن و ۵۰ هزار تن آسفالت به کار رفته است.





پــل دسترسی‌غـربـی بـرج‌میــلاد


 این پل که از نوع پل‌های معلق کابلی است به طول314 متر و دارای دهانه آزادی به طول 74 متر است.


عرشه فلزی پل به طول 114 متر بوده و 200 متر از طول پل نیز با عرشه بتنی طراحی و احداث شده است. برای بهره‌برداری از این پل حدود 2100 متر عملیات راهسازی نیز به انجام رسیده است؛ ضمن اینکه 18 دسته کابل به همراه یک پایه فلزی مورب (پیلون) به ارتفاع 38 متر، وظیفه نگهداری عرشه معلق را برعهده دارند.




گفتنی‌است برای احداث پل دسترسی‌غربی برج‌میلاد علاوه بر 145 هزار مترمکعب خاکبرداری و 55 هزار مترمکعب خاکریزی، 1300 تن آرماتوربندی، 14 هزار مترمربع قالب‌بندی و 14 هزار مترمکعب بتن‌ریزی شده‌است.



 وزن پیلون و عرشه فلزی پل 900تن بوده و 8500 تن آسفالت برای روکش سطح معبر پل استفاده شده است. با بهره‌برداری از این مجموعه، سومین پل‌کابلی شهر تهران رسما تحویل شهروندان می‌شود.



پل کـــابلی تبــــریـــز



براي ساخت آن به گفته شهردار تبريز ‪ ۲۲‬هزار تن ميل گرد و چهار هزار و ‪ ۵۸۲‬متر مكعب با عيار ‪ ۵۰۰‬و يك هزار و ‪ ۸۵۹‬مترمكعب باعيار ‪ ۴۵۰‬بتن ريزي شده است.




پل كابلي تبريز از نوع جعبه‌اي، داراي ‪ ۱۱۳‬متر طول و ‪ ۳۲‬متر عرض است و عرشه آن به وسيله ‪ ۳۲‬كابل نگهداري مي‌شود. گفته مي‌شود اين پل كه از نظر مكانيزم‌هاي فني و ابعاد عرضي و طولي درنوع خود بي‌نظير و چهارمين مورد در دنياست، به دست متخصصين ايراني و با نظارت كارشناسان فرانسوي احداث شده است.




اين پل با چهار لوپ وظيفه روان‌سازي ترافيكي طرح بزرگ تبادل دروازه تهران تبريز رابر عهده دارد. توخالي بودن عرشه پل كه ازآن با عنوان فناوري " جعبه‌اي " ياد مي‌شود، مهمترين ويژگي بارز ساخت آن است.



حدود ‪ ۷۰۰‬ميليارد ريال هزينه شده است.




پل کابــلی جــوادیه تــهران



اگر برج میلاد و برج آزادی را به عنوان دو نماد شهر تهران بدانیم از امروز پل جوادیه یکی از نمادهای شهر تهران است چراکه از جهت مهندسی و فنی پلی منحصر به فرد است و اولین پل سه پایه دنیا با مهندسی و تکنولوژی خاص است.



یکی از مهم‌ترین پارامترها در هر پروژه عمرانی، طراحی آن است که این موضوع در مورد پل جدید جوادیه با دقت نظر همراه بوده، به طوری که به‌علت واقع شدن پل بر فراز خطوط فولادین آهن و کاربری آن برای راه آهن از نماد و نمونه‌ای از ریل و راه آهن در طراحی آن الهام گرفته شده است که تناسب خاصی با راه‌آهن را به‌وجود می‌آورد.



در طراحی پل جدید جوادیه از سوزن قطار الهام گرفته‌اند و بر این اساس 210متر طول داشته، 2 پل دسترسی شمالی و جنوبی و دهانه‌هایی با متراژ متغیر35 تا 60متر دارد. به این صورت که متراژ باندها و دهانه مطابق با سوزن قطار در متراژهای متغیر محاسبه شده و از دیدگاه کارشناسان عمران، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پل تناسب طرح آن با محیط اطراف است که زیبایی آن را دوچندان می‌کند.



 مطابق طرح پل اصلی جوادیه 126متر است و پل دسترسی شمالی 60متر طول و 30متر عرض دارد که این متراژ در پل دسترسی جنوبی به 35متر طول و 6/25 الی 30متر عرض می‌رسد و محاسبات دقیق این متراژها در اجرا طرحی به شکل سوزن قطار به‌وجود می‌آورد.
پل جوادیه با اعتبار 40 میلیارد تومان ،در کاهش زمان تردد مسیر شمال - جنوب شهر تهران نقش بسزایی ایفا می کند.




پــــل ابــــریشم  تــهــران


.

.

.

پل ابريشم (1) به طول 13 متر و عرض مفيد 10 متر، به صورت معلق و با 20 كابل و يك ستون پايه اي است.


.

.


پل ابريشم به عنوان اولين پل عابر پياده، اسب سواري، درشكه رو و دوچرخه سواري تهران خواهد بود .


.



پـــل غـــدیـــراهـــواز



پل هشتم اهواز یک هزار و 14 متر طول دارد و عرض این پل در محل ورودیها 6.20 متر است و در وسط پل عرض آن یک متر افزایش می یابد. این پل خیابان زند در شرق رودخانه کارون را به خیابان تخت سلیمان در غرب این رودخانه متصل می‌کند.


.


پایلونهای این پل 81 متر از سطح آب فاصله دارند و عرشه آن هم با 158 شمع به قطر 150 متر و عمق حدود 35 متر بر روی رودخانه قرار گرفته است. در دو طرف پل 32 کابل وجود دارد که مجموع طول این کابلها 170 کیلومتر است.



این پل دارای دو رمپ گروهی شرقی و غربی به طول 372 متر، عرشه بتنی پل 325 متر، عرض کل پل 20 متر و 60 سانتی متر و عرض باند سواره رو 13 متر و 60 سانتی متر است. پل غدیر در مراحل مختلف 30 هزار تن بتن ریزی شده است. برای نصب عرشه فلزی پل از پنج فروند جرثقیل و تجهیزات مدرن دریایی استفاده شده که رکورد بسیار بالایی را مهندسان بومی در سطح خاورمیانه برجای گذاشته اند.



.


مقدار کلی کابلهای نگهدارنده پل هشتم به میزان ۲۴۰ تن بوده و برنامه نصب آن در قالب ۳۲ ردیف به صورت جفت در طرفین پایه های پل اجرا شد و در هر طرف پایلون هشت ردیف کابل قرار می‌گیرد به طوری که در هر پایه دو کابل به عنوان نگهدارنده در نصب شد. این پروژه حدود 34 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.



اولـین پــل کــابلی ایران پل شــو شــتــر



پل كابلي(تركه اي) شوشتر، قسمتي از پروژه بزرگ تر احداث كنار گذر شوشتر است كه جاده دزفول را به جاده مسجدسليمان وصل مي كند.



 طول كل پروژه كنار گذر شوشتر حدود 10 كيلومتر است. براي احداث پروژه كنار گذر شوشتر حدود 6 ميليارد تومان هزينه شده است.



احداث اين پروژه از سال 72 آغاز شده و از سال 80 نيز قرارداد متمم ساخت پل كابلي آغاز شد.



 توضيح بيشتر اينكه اين پل به كمك مهندسين مشاور فرانسوي طراحي شده اواخر سال 85 افتتاح گرديد همچنين اين پل به طول كلي 674 و دهانه مياني 150 متر به عرض ‪ ۱۴‬متر در كنار گذر شوشتر قرار دارد. 



پـــل کــا بــلــی لـــالـــي



پل لالي كه از جمله پروژه هاي جانبي طرح سد و نيروگاه گتوندعليا محسوب مي شود.



 با 460 متر طول، 73 متر ارتفاع پايه ها و 67 متر ارتفاع پايلونها، داراي 5/13 متر عرض سواره رو و دو متر عرض در هر طرف براي عبور لوله هاي نفت و گاز است.



.


براي اجراي بلندترين پل كابلي كشور، يكهزار و 800 تن آرماتوربندي، 20 هزار متر مكعب بتن ريزي، 35 هزار مترمربع قالب بندي، 197 تن كابل گذاري و نزديك به دو هزار تن عرشه فلزي استفاده مي شود.



پـل کـابـلـی جـزیـره مـیـنـو



این پل بطول 250 متر و عرض 21/5 متر بر روی رودخانه اروند صغیر قرار دارد که جزیره مینو را به شهرهای آبادان و خرمشهر ارتباط می دهد.



 با توجه به محوریت گردشگری مینو شهر و پروژه های عظیم مجاور آن نظیر ساماندهی رودخانه اروند صغیر با اعتبار بالغ بر 350 میلیارد ریال و احداث پل امام حسین این پل بعنوان ورودی اصلی جزیره مینو با سازه ویژه و زیبای خود نمادی از پیشرفت و ارتقای منطقه خواهد بود.



مبلغ اجرا    150 میلیارد ریال



+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/08/17ساعت 6:36  توسط مجتبی   |